Klantvriendelijke telefoon

Voorstel voor alle organisaties die eindeloos gebruik maken van belmenu's en wachtrij-boodschappen: geef als eerste keuze de optie om geen tussentijdse boodschappen te ontvangen tijdens het wachten.  

Kent u dat?  U belt een organisatie - meestal omdat u klant bent en iets wilt weten of moet mededelen.  Onder het mom van 'Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn' moet je eerst een heel keuzemenu doorworstelen.  Als het tegenzit, kun je geen versnelde codes gebruiken wanneer je vaker belt en dus de opties al kent.  Als het nog meer tegenzit, herhaalt de stem aan de andere kant ook nog eens in alle rust elke keuze die je hebt gemaakt.  Je vreugde kan niet op als je ook nog moet aangeven of je wilt meewerken aan een evaluatie van het gesprek nadien - welke keuze uiteraard ook weer wordt herhaald.  Tenslotte meldt de stem dat je nu dan toch eindelijk wordt doorverbonden.  Om weer in een nieuwe wachtrij terecht te komen, omdat 'al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek'.  'Een ogenblik geduld nog alstublieft'.  

Dan gebeurt het.  Je bent immers toch aan het wachten.  Ze hebben je aandacht - ook al is het maar half.  Dus waarom niet allerlei boodschappen tussendoor gegeven?  Onder het mom van 'Wist u dat' wordt de ene na de andere mededeling door de telefoon geslingerd.  Over dat je de organisatie ook op Facebook kunt volgen, dat je op de website allerlei dingen kunt doen, dat je je kunt aanmelden voor allerlei zaken, dat je .....  Soms zijn deze berichten door verschillende mensen ingesproken en is het geluidsvolume niet naar een acceptabel niveau teruggebracht, zodat je tussentijds doof wordt geschreeuwd.

Intussen wordt ook vermeld dat de wachttijd langer is dan je normaal van deze organisatie gewend bent.  'Een ogenblik geduld nog alstublieft'.

Ik stel voor dat je als beller kunt aangeven hiervan verschoond te blijven, zodat je rustig kunt wachten totdat je oproep door een mens van vlees en bloed wordt beantwoord.  En dan hoop ik dat het u beter vergaat dan mij, want het einde van de laatste riedel die ik recentelijk had was 'klik .... dit nummer is onbekend; de verbinding wordt nu verbroken.... tuut tuut tuut tuut'